GRØNT OG FLEKSIBELT ALTERNATIV TIL FINER, TRÆ OG PALLERAMMER
Den danske økonomi buldrer frem, og stadig flere eksportvarer skal fragtes ud i verden. Spørgsmålet er, hvordan varerne bedst pakkes ind under transporten, så de når sikkert og kosteffektivt frem, men hvor der også er tænkt klimavenligt?
Af Søren Bang Hansen / INPAK
Hos Farusa i Farum er man ikke i tvivl.
Virksomheden har specialiseret sig i såkaldt heavy-duty-bølgepap (HD-pap), og det er der flere grunde til. Ifølge fabrikant Arne Hammer er den robuste papemballage både mere bæredygtig, mere fleksibel og billigere end gængse alternativer som trækasser, finer og pallerammer.
Specielt pallerammerne er noget, Farusa "dagligt kæmper med", som direktøren udtrykker det:
-
Vi møder pallerammer hver eneste dag hos vores industrikunder, og vi siger: Det her kan du erstatte med noget, der er lettere, mere anvendeligt og mere miljøvenligt end de der gammeldags emballager, lyder det fra Arne Hammer.
Genbrug og genanvendelse
Det miljøvenlige kommer sig af, at bølgepappen både kan genbruges og genanvendes. De to ord høres ofte brugt i flæng, men faktisk betyder de noget vidt forskelligt:
- Genbrug betyder, at den samme ting bruges mere end en gang. Og heavy-duty-pap er så robust, at kasserne netop kan bruges igen og igen. Det samme gælder naturligvis træ og finerkasser.
Men her kommer vi så til genanvendelsen, som betyder, at produktet genopstår i en ny form. Altså som vi kender det fra fx plastflasker. - Næsten overalt i verden kan man finde ud af at genanvende pappen. Den brydes ned og laves til nyt papir, som igen kan laves til pap. En finerkasse eller et træbræt kan du jo kun deponere eller brænde, alt efter hvor i verden det havner, siger Arne Hammer.
-
Her har du så også nogle metalhængsler, der skal skilles ad. Og selv om udveksling og genbrug af pallerammer kan fungere mellem danske virksomheder, giver det ikke mening, når varerne skal langt væk – fx til USA. For hvad skal amerikanerne stille op med pallerammer i europæiske mål? De passer jo kun til vores europaller, konstaterer Arne Hammer.
Passer i størrelsen
Han tilføjer, at papkasserne også er en langt mere fleksibel løsning. For mens en palleramme næsten altid måler 120 x 80 cm, kan HD-papkasser bygges til kundens behov, så de passer perfekt i størrelsen.
Ikke bare i forhold til det, der skal transporteres inde i kassen – men også i forhold til det, kassen selv skal transporteres i. Dette kan nemlig være lidt af et Tetris-spil...
-
Pallerammens mål passer godt på en lastbil, hvor der kan stå to paller på langs. Men de passer superdårligt i en container. Her skal der en på langs, en på tværs, og så er der stadig måske 20-30 centimeter i overskud. Så skal du pludselig i gang med at lastsikre. HD-papkasserne produceres blot lidt kortere, så de fortsat passer i en container, siger Arne Hammer.
Tåler høj sø
Måske er begrebet "transportemballage" lidt udvandet, for hvilken emballage kan ikke transporteres? Men enhver, der har stået og bakset med en våd flyttekasse, ved, at pap ikke i sig selv er nogen garant for styrke og holdbarhed.
-
Almindelig papemballage kan ikke fragte ting til den anden ende af verden, så måske burde vi hellere betegne vores produkter som eksportemballage. Vi taler jo om tunge metalkomponenter, frosne fødevarer og store pumper, der sættes fast på en palle – og så kommer vores kasse nedover, forklarer Arne Hammer.
Kasserne sendes verden rundt – ofte med skibstransport i en container, hvor sørejsen er meget langt fra første klasse.
-
Der opstår kondens i containeren, fordi temperaturen måske svinger fra 40 grader om dagen til 5-6 grader om natten. I høj sø skal tingene stå godt fast, og der kan opstå små sprøjt og damp af saltvand i containeren. Der er mange fordomme om pap og vand, men vores heavy-duty-pap er altså vejrbestandigt og godkendt til de her transporter, siger Arne Hammer.
Vælg efter behov
Han tilføjer, at heavy-duty-pap i mange tilfælde også vil være den billigste løsning.
-
Så snart man kommer op på at bruge mere end to pallerammer, så er det billigere at lave papkasser. Produktionsdelen koster jo det samme, siger Arne Hammer.
Selv om specielt pallerammer altså ifølge Arne Hammer er en dyr løsning, der ofte vælges på et uoplyst grundlag, er han slet ikke blind for, at de andre emballagetyper også har deres berettigelse.
-
Træ er jo bedre til nogle ting. Det er ikke tit, vi støder på noget, hvor vi siger: Det her kan vi ikke pakke ind. Men hvis en vare er meget stor, måske flere meter på hver led, og der samtidig er tale om små antal, så er det en fordel at bruge trækasser. Omvendt er der jo også formål, hvor helt almindelig bølgepap er bedst egnet – for eksempel til flyfragt, hvor vægten er afgørende. Vores heavy-duty-pap ligger lunt imellem disse to yderpunkter.
HEMMELIGHEDEN BAG STYRKEN
-
Bølgepap består af forskellige bølgehøjder. Skal man opnå en papkvalitet på 7 mm, bruger man to bølger på henholdsvis 3 og 4 mm. Hver bølgehøjde betegnes med et bogstav. Her hedder 3'eren "B" og 4'eren "C", så i branchen kaldes dette en "B-C-kvalitet".
-
På langt de fleste Farusa-produkter er bølgerne lige store – nemlig 5 mm (en såkaldt A-bølge). Dem er der så to eller tre af, så man taler om en "AA'er" og en "trippel-A'er" kvalitet. Den ekstra tykkelse giver bedre stablingsstyrke.
-
Vejrbestandigheden sikres med en såkaldt h
-
ydrokraftliner. Det er et ekstra lag papir, der allerede fra papirmassen tilsættes silikone. Effekten er, som når man imprægnerer sine sko. Denne liner kan også påføres indvendigt – og endda i hvert eneste lag af bølgepappen, hvilket giver ekstra styrke, når HD-papkassen rejser i fugtigt miljø.
-
I "almindelig" bølgepap er lagene limet sammen med majsstivelse, som opløses ved mødet med vand, så pappen delaminerer. På Farusas heavy-duty-emballage, som er godkendt til søtransport, anvendes i stedet vandfast lim.
-
Almindeligt A4-papir vejer 80 gram pr. kvadratmeter. Har man prøvet at gå op til bare 120 gram, ved man, at forskellen er dramatisk. Farusa-emballage anvender op til 440 gram pr. kvadratmeter.
Kontakt os på:
Tlf.: +45 4434 0999
emballage@farusa.dk
#HeavyDuty