VI ER GODE TIL DET, VI SÆLGER, MEN VI KAN LÆRE NOGET HVER DAG
Farusa Emballage A/S fra Farum, der sender hårdføre ’heavy duty’ papkasser rundt til hele verden, er godt i gang med en digital transformation.
Af Marianne Due / Erhverv Nordsjælland
’Fabrikant Arne Hammer ville ønske, at der fandtes et andet ord, for det han og teamet producerer, for der er ikke meget eksklusivt over ordet “bølgepap”, men papkasserne fra Farusa Emballage A/S i Farum er faktisk eksklusive. Det er stærke og hårdføre ’heavy duty’ papkasser, der kan holde til og bære langt mere, end man forestiller sig, når man hører ordet “bølgepap”.
Arne Hammer har planer om at udvide Farusa Emballage A/S og her derfor for nylig købt nabogrunden. Foto: Kim Rasmussen
- Vi producerer eksportemballage til industrivirksomheder, som skal transportere deres varer over lange distancer. Bølgepap er et alternativ til krydsfinér og træ, forklarer han denne dag, hvor virksomheden har besøg af en delegation fra Erhvervshus Hovedstaden og Furesø Kommune.
Designer til hver kunde
Gæsterne er kommet for at høre mere om den 100 årgamle virksomhed, og hvad Arne Hammer har fået ud af at følge flere forløb udbudt af erhvervshuset, blandt andet SMV: Digital og ’Trend og Ledelse’.
Firmaets navn, Farusa, er dannet ud af det oprindelige navn, Farum Savværk og Pakkasse Fabrik. For 100 år siden lavede Arne Hammers farfar trækkasser ude i skoven, bl. a. de kasser til bryggerierne, der i dag er en eftertragte retrovare på loppemarkeder, men i løbet af de 100 år, der er gået, har produkterne ændret sig fra træ, til en periode med plastik og de sidste 50-60 år til pap.
- Vi har 25 forskellige kvaliteter, og vi designer emballagen til hver enkelt kunde ud fra, hvad kassen skal indeholde, kunne bære og hvor den skal hen, fortæller Arne Hammer mens han viser prøver på de forskellige typer bølgepap, hvor den stærkeste kan bære seks ton.
Kæmpestore konkurrenter
Farusa Emballage A/S er en typisk dansk SMV. En lille virksomhed med 15 ansatte, der er specialister i den niche, det er at producere ’heavy duty’ pap, men i en branche, hvor mange af konkurrenterne er kæmpestore, multinationale mastodonter, så var det nødvendigt at være bedre til stede digitalt.
For et par år siden kiggede Arne Hammer derfor på de tilbud, der udbydes fra erhvervshuset.
- Der er ting, som jeg ikke ved nok om, og du står stille, hvis du ikke forstår at komme videre, siger fabrikant Arne Hammer om at søge sparring og rådgivning hos bl. a. Erhvervshus Hovedstaden. Foto: Kim Rasmussen
- Vi havde en hjemmeside, som var meget ringe, så vi søgte om tilskud på 100.000 kroner fra SMV: Digital. Vi brugte både de 100.000 kroner og mere til. Jeg søgte også ind på ’Trend og ledelse’.
Jeg har været leder i 32 år og er autodidakt, så det er ikke hver dag, at det går lige godt, og det er ikke for sent at blive klogere, siger Arne Hammer og tilføjer:
- Der er ting, som jeg ikke ved nok om, og du står stille, hvis du ikke forstår at komme videre.
Den digitale kunderejsen
Opdateringen af hjemmesiden var ikke blot et spørgsmål om at få et nyt design men derimod at få fokus på og forstå den digitale kunderejse. Nu er der navne og billeder på alle nøglemedarbejdere og fokus på, hvad kunderne leder efter på hjemmesiden. De data bliver der løbende holdt øje med, for målet er, at kunden ikke skal være mere end to klik fra de rigtige informationer.
Arne Hammer kan kun anbefale at tage imod de mange forskellige programmer, der udbydes af erhvervshusene.
- Det er det rigtige at gøre og en kæmpe mulighed, for det er noget, der kan give meget udvikling. For os har det været supervigtigt. På den korte bane er vi kommet i gang med kompetenceløft af medarbejderne, vores digitalisering er nu på skinner, og vi har også indledt en vækstrejse, hvor vi har hævet vores omsætning kraftigt sidste år, fortæller Arne Hammer og uddyber:
- Det vi har lært er: Hvad du skal gøre nu. Hvad du kan gøre senere og hvad du skal være drevet af. For vi er gode til det, vi sælger, men vi kan lære noget hele tiden.
For nylig besøgte en delegation fra Erhvervshus Hovedstaden og Furesø Kommune Farusa Emballage A/S. Her er det direktør Katrine Paaby Joensen, fabrikant Arne Hammer og viceborgme- ster Betina Ugelvig. Foto: Kim Rasmussen
FAKTA
-
- Farusa Emballage A/S
- Bygmarken 14, Farum
- Fabrikant Arne Hammer.
- 15 ansatte
- Producerer eksportemballage i heavy duty bølgepap. Fordelen ved pap er bl. a. lav vægt. Kasserne kan stables, de kan genbruges og når de kasseres, kan pappet genanvendes.
- Heavy duty bølgepap kan bære over 6 tons, og det er overfladebehandlet, så kassen er beskyttet mod regn og fugt.
- Leverer emballage til maskin-, elektronik- og bilindustrien samt fødevare- medico-, sygehuse og laboratorier.
Kontakt Arne på:
Tlf.:+45 4434 0990
hammer@farusa.dk
#HeavyDuty