Farlig gods med Heavy Duty beskyttelse

Uanset om man taler med FARUSA emballage A/S eller Center for Emballage og Transport på Teknologisk Institut, så skal man holde ørene stive, når talen falder på emballering af farligt gods.

Begge parter er nemlig dybt inde i det meget omfattende og komplekse regelsæt, der regulerer området; henholdsvis som udbyder af Heavy Duty bølgepapemballager og som den myndighed, der prøver og godkender disse til formålet.

Begge parter er nemlig dybt inde i det meget omfattende og komplekse regelsæt, der regulerer området; henholdsvis som udbyder af Heavy Duty bølgepapemballager og som den myndighed, der prøver og godkender disse til formålet.

Transport af farligt gods som f.eks. eksplosive, brandfarlige, giftige eller ætsende stoffer har verden over været reguleret i mere end 60 år på grundlag af de såkaldte UN Recommendations, dvs. FN-anbefalinger. Det er en ekspertgruppe under FN, som klassificerer alt farligt gods med et såkaldt UN-nummer og indplacerer det i én af tre forskellige grupper af farlighed, hvilket tillige afgør de krav, som stilles til produktets transportemballage.

– En lang række af de emballager, vi fremstiller, benyttes til transport af farligt gods. Ægte Heavy Duty bølgepap, som vores er, kan stort set tilgodese hele spektret i de UN-anbefalinger, som gælder for kolli med en nettovægt op til 400 kg. Vi har således en emballage i str. 1200 x 1000 x 980 mm, der er faldtestgodkendt til 320 kg eller 400 kg – afhængig af indholdets farlighed, fortæller fabrikant Arne Hammer fra FARUSA, som er den eneste producent med 100% fokus på at fremstille Heavy Duty bølgepapemballage i Skandinavien.

 

Typegodkendelse iht. Transportkonventioner

Ingredienserne i den opskrift, som transformerer en Heavy Duty bølgepapemballage til en godkendt farligt gods-emballage er følgende: En typegodkendelse i henhold til én eller flere af fire forordninger for forskellige transportmåder – hhv. på landevej (ADR), med bane (RID), til søs (IMDG) og i luften (ICAO). Et UN-nummer, der identificerer det specifikke ”farligt gods”-indhold. En indplacering efter produktets farlighed i én af tre pakkegrupper. Samt en afsluttende såkaldt selektiv test, dvs. en prøvning af den specifikke transportemballage med det aktuelle indhold.

Emballage og Transport, Teknologisk Institut typegodkender en emballage i henhold til antal kilo, og prøvningen for en Heavy Duty bølgepapemballage består af tre forskellige tests; nemlig en såkaldt Cobb-test, der afdækker hvor meget vand materialet suger, en stablingstest, der altid foretages med et tryk svarende til en tre meters stablingssøjle samt en faldtest – på fem forskellige kanter og hjørner fra hhv. 1,8, 1,2 eller 0,8 meter – i henhold til krav i de tre pakkegrupper, hhv. ”X” (mest farligt), ”Y” og ”Z” (mindst farligt).

 

Fabrikant Arne Hammer med et par af FARUSA’s Heavy Duty bølgepapemballager til farligt gods. Kassen til højre er en såkaldt ”4GV”-udgave, der kan sælges uden yderligere test. Til gengæld må den kun rumme halvdelen af, hvad den måtte, hvis den var testet til sit specifikke indhold, men det sikrer på den anden side stor fleksibilitet og hurtig levering.
 

Morten Pedersen (til højre) gør klar til at faldteste en af FARUSA’s Heavy Duty kasser fra 1,8 meter, som krævet i pakkegruppe X. 


 

 

Selektiv prøvning med det specifikke produkt

– Når så FARUSA emballage, som vi gennem mange år har haft et løbende samarbejde med, skal have godkendt en farligt gods-emballage til en specifik kunde / et specifikt produkt, så supplerer de typegodkendelsen med oplysninger om vægt og karakter af produktet identificeret ved UN-nummeret. Herefter udfører vi en faldtest i henhold til produktets farlighed, og dermed den relevante pakkegruppe, forklarer faglig leder Morten Pedersen og seniorkonsulent Søren Henriksen, Center for Emballage og Transport på Teknologisk Institut. En godkendt Heavy Duty bølgepapemballage vil herefter skulle bære en mærkning med følgende tal og bogstaver: ”4”, hvilket betyder, at der er tale om en kasse; ”G”, der angiver, at der er tale om et papmateriale; ”X”, ”Y” eller ”Z” – alt efter pakkegruppe den er godkendt i; samt et tal for det antal kg, emballagen er godkendt til. Mærkningen kan eksempelvis være 4G X100 / Y150 / Z200.

 

Hastighed er vigtig parameter

Hos FARUSA emballage udbyder man i overensstemmelse med Transportkonventionerne tillige en særlig emballage, nemlig en V-klassificeret kombinationsemballage. Dvs. en ”4GV”-emballage, der kan anvendes med alle typer af inderemballage, og som FARUSA i øvrigt er den eneste danske producent af.

– Det er relativt omfattende at få foretaget en selektiv test, hver gang vi skal levere emballager til et nyt farligt gods-produkt, og derfor besluttede vi os for at investere i en 4GV-typegodkendelse, der udføres i pakkegruppe X med de mest skrøbelige inderemballager. 4GV-kassen pakkes med 30 mm pakkefyld omkring hver inderemballage, samt i top og bund, og skal lukkes vha. kraftigt armeret tape. Efter godkendt test fjernes i henhold til forskrifterne halvdelen af produktvægten, hvorefter vi har en farligt gods-emballage, som vi uden yderligere godkendelse kan levere til kunder, som måske har behov for mindre serier eller hurtig levering, forklarer Arne Hammer.

Stablingstesten hos Teknologisk Institut foretages altid med et tryk svarende til en tre meters stablingssøjle.


 One-stop sikrer hastighed

Også hos Teknologisk Institut, der er akkrediteret prøvningsinstitut, har man både øje for og lægger vægt på, at hastighed kan være en vigtig parameter: – Vores prøvningslaboratorier er blot ét af flere forretningsområder. Vi udbyder også rådgivning samt gennemførelse af forsøgs- og udviklingsprojekter, og så har vi siden 1989 tillige haft myndighedsrollen i Emballage og Transport, når det gælder at godkende emballager til farligt gods, påpeger Morten Pedersen og Søren Henriksen.

– Dermed er vi for alvor en onestop – shop, hvilket f.eks. er en fordel for de producenter, som løbende prøver at emballageoptimere. Går en prøvning ikke godt, er det langt lettere at gå igennem godkendelsesprocedure igen her, end hvis man skal tilbage til flere instanser. Og for de fleste virksomheder er hastighed vigtig, så derfor satser vi også på at have en god lead-time, siger de.


Faglig leder Morten Pedersen og seniorkonsulent Søren Henriksen ved reolen med de forskellige forordninger, herunder bl.a. ADR-konventionen som der eksempelvis kommer en ny udgave af hvert andet år.

Related Articles

1 aug 2025

Danske eksport destinationer 2024

Du ved helt sikkert hvor I som virksomhed eksporter hen.
Du ved sikkert også hvor din virksomhed eksporterer det meste af jeres forretning hen.

Men ved du hvor alle andre eksporter hen og ved du hvor Danmark eksporterer mest hen?
Find ud af hvor, hvorfor og om du overhoved får del i den kage!

Read more

1 aug 2025

Hvad er Heavy-Duty bølgepap?

NEJ!!!! Bølgepap er ikke bare pap og nej, bølgepap er ikke bare bølgepap!!!!

Noget af det vi ofte møder i marken, er antagelser om at bølgepap ingen styrke har.
Vi forstår godt antagelsen, men køber ikke præmissen.
Du forholder dig til bølgepap nede fra byggemarked i form af en flyttekasse og det forstår vi. Men det er langt fra den type bølgepap vi producerer.

I blogindlægget, har vi tilladt at smide en Mercedes E klasse oven på en af vores ”flyttekasser”….

Read more

1 aug 2025

Vi I FARUSA …er heller ikke som andre!

Ja, billedet er generet ud fra vores teambillede, men har lige været en tur i “AI vaskemaskinen”

Det er ikke fordi vi er mere sjældne end kønne, men vi kan faktisk noget ingen andre kan.

Det er vi meget stolte over og vi går ydmygt til opgaven,
med mere end 100 års erfaring, retter vi også ryggen og løfter panden!

Read more

1 aug 2025

De 3 klassiske eksport transport metoder

Hvis du eksporterer dine produkter enten via fly, vej eller sø, er det her indlæg lige noget for dig!
Til dig har vi samlet 3 gode pointer du bør have med som vigtige betragtninger – når du benytter en af nedenstående transportmetoder til din eksport.

Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du på farusa.dk downloade vores EksportGuide.
Den runder forskellige temaer fra eksportbranchen, lige emballagetype, hvilke overvejelser du bør have med til vores FAQ.
EksportGuiden er også fantastisk til dig som lige har fået en ny kollega, med mindre branchekendskab end du selv har.

Read more

1 aug 2025

Kan man køre rundt i en papkasse!?

Måske er svaret logisk.
Men vi har som minimum, gjort et ihærdigt forsøg!

Bevidste valg kan træffes, lige så vel som bevidste fravalg kan træffes træffes.
Det vigtige for os, er at vores valg altid (i videst muligt omfang), har ansvarlighed for øje

Vi har valgt, at køre så grønt som overhoved muligt.

Vi tilbagelægger mere end 200.000 km. Om året på vores firmabiler. Det gør vi fordi vi gerne kommer ud til jer for at forstå jeres hverdag inden vi taler om emballage.

Read more

1 aug 2025

Få mere ud af din eksport – allerede i morgen!

I det her blogindlæg viser vi dig pakke optimeringer i en skibscontainer.

Dine emballagevaner kan være dyre, ineffektive og ikke mindst besværlige for dine kunder.
Traditionel eksportemballage fejler ingenting. Det har fungeret for mange virksomheder i år hundreder,
men måske er tiden inde til at gøre op med vanerne, tænke anderledes & arbejde mere effektivt.

Read more