De 3 klassiske eksport transport metoder

Hvis du eksporterer dine produkter enten via fly, vej eller sø, er det her indlæg lige noget for dig!
Til dig har vi samlet 3 gode pointer du bør have med som vigtige betragtninger – når du benytter en af nedenstående transportmetoder til din eksport.

Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du på farusa.dk downloade vores EksportGuide.
Den runder forskellige temaer fra eksportbranchen, lige emballagetype, hvilke overvejelser du bør have med til vores FAQ.
EksportGuiden er også fantastisk til dig som lige har fået en ny kollega, med mindre branchekendskab end du selv har.

FLY:

Kræver din kunde kort proces fra bestilling til levering, benyttes flyfragt ofte. Flyfragt er en effektiv transportform som kan eksekveres ganske hurtigt.

Selvom der er begrænsninger på hvad du kan sende – f.eks. set gennem brillerne på flysikkerhed, er der meget strenge krav og definitioner på hvad farligt gods er.

Er dine eksportvare ikke en del af de produkter der falder under farligt godskategorien, bliver du formentlig afregnet efter 2 faktorer:

  • Massefylde – hvor meget fylder produktet/hvor meget plads optager det i lastrummet
  • Vægtmasse – når alt er pakket og klart, hvad vejer det så

Måske du tænker – ”jo bevares, men den regning sender vi jo videre til vores kunde.”

Det er måske også tilfældet, men tænk på hvad du kan gøre for din konkurrenceevne ved netop den kunde, blot ved at optimere/mindske fragtregningen, du sender til din kunde.

Her kommer vores emballager til sin ret. De kan produceres så de matcher produktet og vil efterlade ingen spildplads – som derved optimerer på massefylden.

Lige så, vejer vores Heavy Duty emballage (1200 x 800 x 600) væsentlig mindre end alternative emballager i træ og finér. Så allerede her, har du på eksportdelen sparet penge via flyfragten.

Til sammenligning, vejer 3 pallerammer ca. 33 kg. (Under forudsætning af at de hverken er våde eller fugtige) Ligeledes kommer finér kasserne godt op i vægt (ca. 18 kg.), mens en FARUSA emballage i HD-kvalitet med ovennævnte mål, vejer ca. 9 kg.

 

LASTBIL:

Den evige jagt på pladsoptimering findes på en lastbil. Lastbilen har en typisk begrænsning på 32 EURO paller, mens du som kunde kan være heldig at stable i højden.

De fleste virksomheder kan se gennem fingrene med den længere rejseperiode som det tager med lastbilen gennem vejene i EU.

Dog er de nye vejafgifter som fragt virksomhederne er mødt med – sparket direkte videre til dig som forbruger af fragten. Den stigning har I som virksomhed formentlig også sendt ”videre” til jeres kunde, hvorfor optimering af lasten/rummet er vigtigere end aldrig før.

Transport er ikke en uvæsentlig faktor mere; da det optager en stor del af de fleste virksomheders eksportbudget.

Derfor kan vi snildt hjælpe med dig med optimering af dine køb ved os – for vi vejleder dig altid i hvilken mængde der bedst kan svare sig at trække fra os, for at få mest effekt ud af din fragt.

En af kerneydelserne i FARUSA er sikkerhed. Det kommer til udtryk hvis du vil stable i en lastbil. Du tænker måske – ”hvorfor tilbydes jeg så god en kvalitet i emballagen?”

Det gør du netop fordi det under transporten på vej, ændrer ”vægt”. Når du stiller noget ovenpå noget andet, er det ofte helt uden fare på et gulv der ikke bevæger sig – men på ladet i en lastbil, ændrer trykket sig væsentligt på nederste palle.

Det skal emballagen kunne modstå & holde til, så det kommer helt frem. Den sikkerhedsfaktor beregner vi for dig og er allerede inkluderet i den kvalitet vi tilbyder dig.

Ikke desto mindre, er transport via vej, som regel altid et element i eksportrejsen, da det jo formentlig ikke flyver til havnen eller lufthavnen af sig selv.

 

SKIB:

Du kan hente inspiration hvis du fragter på SØ under blok indlægget ”får du nok ud af din eksport”, hvor det via billeder viser hvilke begrænsninger eller muligheder du har i en skibscontainer.

En container har lidt de samme begrænsninger som en lastbil, når vi tager dimensioner i betragtning. Du kan kun ”presse” så og så meget ind i højde og bredde.

Netop derfor er det essentielt for økonomien, optimeringen og ikke mindst med det grønne mindset i betragtning – at optimere så meget som muligt.

Stablingskonceptet er det samme som lastbil, men det hårdeste miljø du kan udsætte din eksportvare for, er transport via SØ. Det sker naturligvis kva den skiftende bølgeretning, skibet møder på havet. Trykket det skaber inde i en container, kunne knuse selv de smukkeste drømme, lige bortset fra vores emballager.

Vi skal heller ikke glemme at nævne klimaet inde i en skibscontainer.

Skibet sejler i mange forskellige udvendige miljøer, hvor det i dagtimerne snildt kan nå en ude temperatur på + 35 grader, nattetimerne en ude temperatur på – 10 grader, selvom det sejler på samme hav.

De udvendige temperaturer, påvirker selvfølgelig det indvendige klima og emballagen vil opleve de samme temperatursvingninger som ude miljøet udsætter containeren for. Men du skal lige huske en væsentlig betragtning på inde klimaet – og det er FUGT.

Med de svingninger i grader, er fugt en væsentlig faktor indeni en container, som emballagen skal kunne modstå, for at sikre dine vare.

FARUSA emballagerne i HD-kvalitet, er alle vejrbestandige. Det betyder at de modstår fugten og bibeholder styrke og stablingsevne, selv under den lange rejse i en container, som næppe minder om en 1 klasses tur til Caribien.

Det betyder altså, at uagtet om du fragter via luft, vej eller sø – tager vi ansvar for at dine varer er godt beskyttet, kan modstå miljøet og ikke mindst lever op til det massive tryk din vare udsættes for.

Om du stabler 1:1 eller 2:1 – uanset transportform, laver vi beregnerne for dig og det vil fremgå tydeligt i den kvalitet du tilbydes.

Ønsker du mere inspiration og høre vores tanker på hvordan vi kan hjælpe dig?

Scan QR koden og find din rådgiver

Related Articles

AI, 5G og droner – men hvem pakker stadig dine varer?

Jep det er nemlig mennesker!
Velkommen til 2025.
Vi har selvkørende biler, kunstig intelligens der skriver Shakespeare-sonetter (og mødeindkaldelser med alt for mange emojis), og robotplæneklippere, der hedder “Mowgli” som sender dig push notifikationer.

Read more

Emballage og dating, har mere tilfælles end du tror

Paralleller mellem dating-profiler og emballagedesign:
Det handler om præsentation, førstehåndsindtryk og indhold. Forestil dig følgende: Du matcher med en person på en dating-app. Profilbilledet er skarpt. Bio’en er snappy: “Elsker god vin, dybe samtaler og bæredygtighed.”

Read more

Derfor bør din emballageleverandør være en del af din logistikstrategi

Når emballage og supply chain arbejder sammen, opstår de bedste resultater.
I mange virksomheder betragtes emballage stadig som en isoleret indkøbsopgave. Man bestiller, man pakker, man sender.
Men i en moderne, globaliseret og presset forsyningskæde er det en forældet tilgang.
Læs hvorfor her!

Read more

EMBALLAGEN – samfundets oversete superhelt

Vi syntes slet ikke emballagen får nok anderkendelse!
Derfor vil vi gerne prikke lidt til dine perspektiver.

Forestil dig en verden uden emballage.

Nej, vent… stop…
Du kom måske lige til at tænke på dengang en overmoden banan, lå direkte i tasken sammen med dine papirer og din PC?

Read more

3 emballagetrends du skal kende i 2025

Fremtidens emballage: trends og innovationer.

Emballage er ikke længere kun en praktisk nødvendighed – det er blevet et strategisk konkurrenceparameter. I 2025 stiller både kunder, myndigheder og miljø endnu højere krav til, hvordan varer pakkes, transporteres og genbruges/genanvendes.
Hos FARUSA følger vi udviklingen tæt – og vi deltager aktivt i at forme fremtidens løsninger.

Read more

Derfor er billig emballage, ofte den dyreste løsning

– Total Cost of Ownership (TCO): Tænk længere end enhedsprisen!

Når indkøb og logistikafdelinger skal vælge emballage, er det fristende at fokusere på én ting: prisen per enhed. Og det giver mening – på papiret.
Men virkeligheden stopper ikke ved indkøbsprisen. Skader under transport, overflødig vægt, håndteringsproblemer og kundereklamationer, kan gøre den “billige” emballage – til en dyr ”fornøjelse.

Read more