Danske eksport destinationer 2024

Du ved helt sikkert hvor I som virksomhed eksporter hen.
Du ved sikkert også hvor din virksomhed eksporterer det meste af jeres forretning hen.

Men ved du hvor alle andre eksporter hen og ved du hvor Danmark eksporterer mest hen?
Find ud af hvor, hvorfor og om du overhoved får del i den kage!

Hvis vi lige holder fokus inden for EU`s grænser – kender du så top 10 landene, hvor vi danske virksomheder eksporterer til?

Tjek listen igennem og se om der er nogen overraskelser.

 

1. Tyskland (ca. 16%)

2. Sverige (ca. 9%)

3. Holland (ca. 7%)

4. Polen (ca. 5%)

5. Frankrig (ca. 4%)

6. Italien (ca. 3%)

7. Spanien (ca. 2%)

8. Finland (ca. 2 %)

9. Belgien (ca. 1.8%)

10. Tjekkiet (ca. 0.9%)

Kilde: Folketingets EU oplysning

 

Eksport er en kæmpe forretning. Biler, reservedele, elektronik, fødevarer eller maskiner. Førnævnte er bare et lille udpluk som vi sender fra Danmark og ud i EU.

Men hvorfor mon Tyskland er næsten dobbelt så store som nummer 2 på listen?

Er Tyskland virkelig så interessant for eksporterende virksomheder i Danmark?

Svaret er et meget stort JA!!!

 

Her er de 4 årsager:

Tysklands størrelse og økonomiske tyngde:

Tyskland er EU`s største økonomi og en af verdens største importører.

Med mere end 83 mio. indbyggere, er Tyskland et stort aftagermarked for danske vare.

Geografisk nærhed og logistik

Det er vidst ingen hemmelighed at vi deler landegrænse. Men det gør en stor forskel for muliggørelsen af hurtig og ”billig” transport.

Ydermere fungerer Tyskland som transitland til det videre central Europa, grundet deres gode fragtlinjer.

Komplementære styrker

Danmark kan det samme som Tyskland, men på andre områder. Tyskerne er fremragende på biler, maskiner og teknologi – mens Danmark er gode på energi, medicin og komponenter. Så vi komplimenterer hinanden godt.

Fælles EU-medlemskab og handelsregler

Ingen told, fælles standarder og let grænsehandel. Ikke grænsehandel som du måske tænker i det private, men vi er tilbage til at vores fælles træk med Tyskland, kombineret med letheden om at komme dertil og med deres rækkevidde ud i verden, gør Tyskland til det klart største eksportland for os i Danmark.

 

Related Articles

AI, 5G og droner – men hvem pakker stadig dine varer?

Jep det er nemlig mennesker!
Velkommen til 2025.
Vi har selvkørende biler, kunstig intelligens der skriver Shakespeare-sonetter (og mødeindkaldelser med alt for mange emojis), og robotplæneklippere, der hedder “Mowgli” som sender dig push notifikationer.

Read more

Emballage og dating, har mere tilfælles end du tror

Paralleller mellem dating-profiler og emballagedesign:
Det handler om præsentation, førstehåndsindtryk og indhold. Forestil dig følgende: Du matcher med en person på en dating-app. Profilbilledet er skarpt. Bio’en er snappy: “Elsker god vin, dybe samtaler og bæredygtighed.”

Read more

Derfor bør din emballageleverandør være en del af din logistikstrategi

Når emballage og supply chain arbejder sammen, opstår de bedste resultater.
I mange virksomheder betragtes emballage stadig som en isoleret indkøbsopgave. Man bestiller, man pakker, man sender.
Men i en moderne, globaliseret og presset forsyningskæde er det en forældet tilgang.
Læs hvorfor her!

Read more

EMBALLAGEN – samfundets oversete superhelt

Vi syntes slet ikke emballagen får nok anderkendelse!
Derfor vil vi gerne prikke lidt til dine perspektiver.

Forestil dig en verden uden emballage.

Nej, vent… stop…
Du kom måske lige til at tænke på dengang en overmoden banan, lå direkte i tasken sammen med dine papirer og din PC?

Read more

3 emballagetrends du skal kende i 2025

Fremtidens emballage: trends og innovationer.

Emballage er ikke længere kun en praktisk nødvendighed – det er blevet et strategisk konkurrenceparameter. I 2025 stiller både kunder, myndigheder og miljø endnu højere krav til, hvordan varer pakkes, transporteres og genbruges/genanvendes.
Hos FARUSA følger vi udviklingen tæt – og vi deltager aktivt i at forme fremtidens løsninger.

Read more

Derfor er billig emballage, ofte den dyreste løsning

– Total Cost of Ownership (TCO): Tænk længere end enhedsprisen!

Når indkøb og logistikafdelinger skal vælge emballage, er det fristende at fokusere på én ting: prisen per enhed. Og det giver mening – på papiret.
Men virkeligheden stopper ikke ved indkøbsprisen. Skader under transport, overflødig vægt, håndteringsproblemer og kundereklamationer, kan gøre den “billige” emballage – til en dyr ”fornøjelse.

Read more