BJØRNEN HAR FUNDET SIT MATCH I HD-PAP

Danske Varimixer, som producerer professionelle røremaskiner til køkkener i hele verden, har med Farusas Heavy Duty-emballage opnået kortere pakketid, færre transportskader, bedre miljøregnskab og pænere udtryk

’Stærk som en bjørn’ er sloganet for Brøndbyvirksomheden, Varimixer der blev etableret tilbage i 1915.

 

  • ”Det er ganske forbavsende, hvad sådan en Maskine kan gavne i et Konditori, når man først faarvænnet sig til den”, skrev Københavnerkonditor R. Krog-Steffensen i 1926 til den maskinistuddannede Palle Hoff Wodschow, som var manden bag ’Bjørnen’.

Her 106 år senere, har tusindvis af professionelle – og stadig flere private – kunder i høj grad vænnet sig til de robuste, ergonomiske røremaskiner, der har faste pladser i konditorier, i hospitals-, skibs-, og kantinekøkkener, i pizzabagerier, restauranter, fødevare- og medicinalvirksomheder i hele verden.

Hvert år sælger Varimixer tusindvis af røremaskiner i størrelser, der rummer fra 5 til 200 liter. Hovedkonstruktionen bliver produceret i Brøndby, hvor også en række underkomponenter fra Estland og Kina kommer til, før hver maskine bliver håndbygget og pakket til forsendelse.

Langsom pakkeproces med træ, flamingo og plast

Den mindste af industrimodellerne, som rummer 10 liter, blev for mange år siden startskuddet til samarbejdet med emballageproducenten Farusa, der er specialist i det ekstremt stærke bølgepap med Hydrokraftliner, Heavy Duty også kaldet HD pap.

På daværende tidspunkt, var det ikke på tale, at de større modeller skulle benytte papemballager, og de blev derfor emballeret i en både langsommelig og materialetung proces;

Røremaskinen blev fastgjort til en træpalle, hvorpå der blev monteret fire træstolper i hjørnerne. Herefter blev der lagt en beskyttende flamingoplade inden en træplade blev monteret som ’låg’, og til sidst blev hele konstruktionen overtrukket med krympeplast.

Men i forbindelse med, at HD-kassen til den mindste model i 2019 skulle redesignes, spurgte Farusas distriktchef på Sjælland, Christian Anderberg Varimixers Shipping & Logistik-ansvarlige, Martin Holst Eggert, om ikke det var en idé at udvide samarbejdet med HD-emballage til flere røremaskiner – en idé, Eggert ikke umiddelbart havde den store tiltro til:

  • Christian sagde jo en hel masse om, at HD-pappet kunne bære over 1000 kg, stables i flere lag og at vi i øvrigt kunne få trykt noget branding på kasserne. Og vi tænkte umiddelbart, at det hele lød for godt til at være sandt, fortæller han.

 

Alt er bedre nu

Christian Anderberg fik dog lov til at præsentere en HD-prototype til den mest solgte røremaskinestørrelse, og den løsning var helt enkel og lige så perfekt:

  • Lige som tidligere bliver de færdige røremaskiner fastspændt på en træpalle, men væk er stolper, flamingo, trælåg og plast. I stedet kan Varimixers pakkemedarbejdere nu folde en Heavy Duty-kasse ud ene mand, sænke den ned over røremaskinen på pallen og fastgøre pakken med to strapbånd.

I dag er det kun Varimixers største modeller, der bliver emballeret i en opbygget trækonstruktion. Alle de øvrige røremaskiner på op til 60 liter – hvilket svarer til ca. 80 procent af alle virksomhedens ordrer – bliver pakket i Farusas HD papkasser, og Martin Holst Eggert er ikke i tvivl om fordelene:

  • Alt er bedre med HD-kasserne, siger han og uddyber:
  • Økonomisk er det ikke hverken billigere eller dyrere end den ’gamle’ emballage, men rent tidsmæssigt er der en kæmpe besparelse. Pakketiden pr. maskine er reduceret med 30-40 procent eller mellem 5 og 10 minutter. Vi har langt færre transportskader, end vi havde tidligere og vores kunder er også glade, for når de modtager kassen, skal de blot klippe de to bånd over, og så kan de nemt trække kassen af. De eneste udfordringer vi har haft, var lige i starten, hvor flere rederier ikke ville fragte kasserne som stykgods, fordi de ikke troede, emballagen var stærk nok. Men der gik jo ikke længe, før også de blev overbevist.

 

Emballagen en forudsætning for at følge med efterspørgslen

HD-kasserne, der nu har påtrykt både firmanavn og bjørnelogo, har også en designmæssig fordel, der matcher indholdet bedre.

  • Tremmekasserne med de svejsede plasthætter er altså ikke så kønne at se på, og det er sjovere som forhandler at komme ud og se vores højkvalitetsmaskiner blive præsenteret på en noget smartere måde, når de står f.eks. til forsendelse på transportcentrene rundt omkring i verden, understreger Martin Holst Eggert, som også glæder sig over at have skiftet emballagestrategi på det helt rette tidspunkt.
  • Som mange andre virksomheder var vi i Varimixer halveret under den værste corona-tid. Men det sidste lille års tid er salget nærmest gået amok. Hver uge siger vi til hinanden, at nu er ordresiderne da fyldt op, men så kommer der endnu flere ind. Og selv om vores leveringstider også er forlænget, er det intet imod, hvad de ville have været, hvis vi stadig havde pakket maskinerne på den tidligere, langsommelige måde. Så ved jeg faktisk ikke, hvad vi skulle have gjort, for vi havde slet ikke kunnet følge med, siger Martin Holst Eggert.

Kontakt Christian på:

Tlf.:+45 2673 0995

christian@farusa.dk

#HeavyDuty

Related Articles

AI, 5G og droner – men hvem pakker stadig dine varer?

Jep det er nemlig mennesker!
Velkommen til 2025.
Vi har selvkørende biler, kunstig intelligens der skriver Shakespeare-sonetter (og mødeindkaldelser med alt for mange emojis), og robotplæneklippere, der hedder “Mowgli” som sender dig push notifikationer.

Read more

Emballage og dating, har mere tilfælles end du tror

Paralleller mellem dating-profiler og emballagedesign:
Det handler om præsentation, førstehåndsindtryk og indhold. Forestil dig følgende: Du matcher med en person på en dating-app. Profilbilledet er skarpt. Bio’en er snappy: “Elsker god vin, dybe samtaler og bæredygtighed.”

Read more

Derfor bør din emballageleverandør være en del af din logistikstrategi

Når emballage og supply chain arbejder sammen, opstår de bedste resultater.
I mange virksomheder betragtes emballage stadig som en isoleret indkøbsopgave. Man bestiller, man pakker, man sender.
Men i en moderne, globaliseret og presset forsyningskæde er det en forældet tilgang.
Læs hvorfor her!

Read more

EMBALLAGEN – samfundets oversete superhelt

Vi syntes slet ikke emballagen får nok anderkendelse!
Derfor vil vi gerne prikke lidt til dine perspektiver.

Forestil dig en verden uden emballage.

Nej, vent… stop…
Du kom måske lige til at tænke på dengang en overmoden banan, lå direkte i tasken sammen med dine papirer og din PC?

Read more

3 emballagetrends du skal kende i 2025

Fremtidens emballage: trends og innovationer.

Emballage er ikke længere kun en praktisk nødvendighed – det er blevet et strategisk konkurrenceparameter. I 2025 stiller både kunder, myndigheder og miljø endnu højere krav til, hvordan varer pakkes, transporteres og genbruges/genanvendes.
Hos FARUSA følger vi udviklingen tæt – og vi deltager aktivt i at forme fremtidens løsninger.

Read more

Derfor er billig emballage, ofte den dyreste løsning

– Total Cost of Ownership (TCO): Tænk længere end enhedsprisen!

Når indkøb og logistikafdelinger skal vælge emballage, er det fristende at fokusere på én ting: prisen per enhed. Og det giver mening – på papiret.
Men virkeligheden stopper ikke ved indkøbsprisen. Skader under transport, overflødig vægt, håndteringsproblemer og kundereklamationer, kan gøre den “billige” emballage – til en dyr ”fornøjelse.

Read more